happening FAJNY HAVÍŘOV 2. srpen 2013 S demolicí nádraží nesouhlasí ani bývalý havířovský primátor František Chobot. „Několikrát jsem se ve funkci primátora snažil s Českými dráhami jednat, aby se s naším nádražím něco udělalo. Bohužel bezvýsledně. Vždy jsem byl přesvědčen, že nádraží je jednodušší opravit, než jej bourat a stavět nové. To totiž umí každý, ale něco kloudného postavit, to už je horší. Betonářské firmy tolik nevydělají, ale nám bude zachována významná tvář města,“ uvedl ve svém písemném vyjádření. Na demonstraci přijel z Prahy i syn architekta Josefa Hrejsemnou, který je autorem nádraží. „Otec by neměl radost z toho, co se má stát s jeho dílem. Přístup vlastníka doložím na příkladu slovenského nádraží v Čadci. Před lety chtěly slovenské dráhy k nádraží provést přístavbu, zástupci drah za ním přijeli sem do Havířova, aby s ním vše zkonzultovali a dostavbu jim schválil. Nemuseli se jej na nic ptát, ale jejich úcta k němu a jeho dílu jim to nedovolila. Moc Vám za mého tatínka děkuji, že Vám není jeho dílo lhostejné,“ řekl Vladimír Hrejsemnou. Důl architektury a jeho iniciativu už od počátku podporuje Martin Strakoš z Národního památkového ústavu v Ostravě, který je rovněž autorem studie podporující prohlášení nádraží za kulturní památku. „V šedesátých letech nebyla architektura zatížena komunistickou ideologií. A právě z období této umělecké svobody pochází jedinečné havířovské nádraží,“ řekl Martin Strakoš. Lucie Chytilová je přesvědčena, že ostudný stav nádraží je promyšleným záměrem Českých drah, jak jej bez protestů veřejnosti zdemolovat. „To, v jakém ostudném stavu je naše nádraží, není náhoda. Jde o promyšlenou a plánovanou devastaci samotnými Českými drahami. O nádražní budovu se přestanou starat, nádraží začne chátrat, osídlí ho bezdomovci, živnostníkům nasadí tak vysoké nájmy, aby se jim v budově nevyplatilo provozovat stánek nebo restauraci a z kdysi živého čistého nádraží se po několika letech stane nepříjemné opuštěné místo plné špíny a zápachu. Pár let nechají dráhy v takových otřesných podmínkách odbavovat cestující a pak přijdou s vysvobozením – "Postavíme Vám nové, moderní a voňavé nádraží". A lidé jásají. Úmyslně zdevastovaná budova se zbourá a postaví nová, neosobní stavba, jen se základním odbavením, která by mohla stát kdekoliv jinde a nerespektuje místo, ve kterém se nachází,“ řekla Chytilová. Za pravdu ji dává viceprezident Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví ČR (ASORKD) Martin J. Kadrman, který před pěti lety vedl boj za záchranu nádraží v Ústí nad Orlicí. „Věřte, stejný model cílené devastace dělají České dráhy po celé naší zemi. A je jedno, jestli se jedná o nádražní budovu zde v Havířově, v Mladé Boleslavi, v Karlových Varech nebo v Ústí nad Orlicí, kde se nám podařilo tamní krásné nádraží zachránit.“ Výstupy jednotlivých řečníků byly doplněny vystoupením amatérského divadelního souboru DAT z Dolní Datyně. K iniciativě za záchranu nádraží se také před časem připojila Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví. |